Przejdź do treści

Wybierając rower elektryczny, należy najpierw postępować zgodnie z tą samą procedurą, co przy wyborze zwykłego roweru – to znaczy mieć jasność co do tego:

  • do jakich celów będzie służył rower? (transport, sport, turystyka…)
  • gdzie najczęściej będziesz jeździć na rowerze i po jakich drogach? (drogi, ścieżki rowerowe, drogi leśne i gruntowe, wszystkie rodzaje?)
  • jaki styl jazdy (rodzaj siedzenia) powinien zapewniać rower (sportowy – bardziej pochylony do przodu czy bardziej wyprostowany, wygodny?)
  • jak często i na jakim dystansie będziesz jeździć na rowerze? (ile razy w tygodniu, ile kilometrów?)
  • jakie inne funkcje są potrzebne – przewożenie bagażu, sprzęt do jazdy w mokrych warunkach, w ciemności itp.

W zależności od indywidualnej odpowiedzi, możesz skłaniać się ku jednemu z podstawowych typów rowerów:

Rowery górskie (MTB)

Rowery są przeznaczone do jazdy w zróżnicowanym terenie, od łatwego do trudnego. Można nimi również jeździć po szosie, ale ważny jest rodzaj opon, skok zawieszenia i geometria ramy nie są idealne do jazdy szosowej. Ważny jest również rodzaj terenu i styl jazdy (sportowy, rekreacyjny, turystyczny) oraz odpowiednie wyposażenie. W przypadku elektrycznych rowerów MTB należy założyć, że wyposażenie elektryczne zwiększa wagę roweru, a zatem rowery elektryczne są zwykle przeznaczone do lekkiego i umiarkowanego terenu. Ponadto poziom wyposażenia jest zwykle niższy w przypadku elektrycznych rowerów górskich i jest wystarczający do zamierzonego zastosowania. W niektórych przypadkach rowery MTB mają wersję męską i damską. W wersji męskiej górna rura biegnie w górę, w wersji damskiej jest obniżona – biegnie ukośnie w dół od główki kierownicy. Jednak bardziej wysportowane kobiety zwykle wybierają „męskie” wersje ram, które mają większą sztywność. Rowery górskie można bardziej dostosować do jazdy szosowej, np. montując węższe opony, doposażając w błotniki, światła itp. wtedy ich zastosowanie jest bardziej wszechstronne, przy zachowaniu potencjału terenowego.

Rowery trekkingowe / crossowe

Rower przeznaczony do jazdy w lekkim terenie, a także po drogach i ścieżkach rowerowych. Rower ten wybiera rowerzysta, który zamierza poruszać się po różnego rodzaju ścieżkach i szosie. W teren zapuszcza się bardziej przypadkowo, ale podczas wycieczek od czasu do czasu musi jeździć po drogach gruntowych. Ulepszone drogi gruntowe, ścieżki leśne, ścieżki rowerowe i skrzyżowania dróg. Geometria ramy zapewnia wygodniejszą – bardziej wyprostowaną pozycję siedzącą niż w rowerach górskich. Ten typ roweru jest ostatnio bardzo popularny i wprost predestynowany do jazdy na rowerze. Określenie rowery „crossowe” (przełajowe) jest nieco mylące, ponieważ niektórym przywodzi na myśl ciężki teren a’ la motocross, a innym rowery przeznaczone do tradycyjnego cyclocrossu. Wcześniej ustalony termin „rowery trekkingowe” (trekkingowe) odnosi się do podobnej kategorii rowerów, ale zwykle z wyposażeniem bardziej dostosowanym do dłuższych podróży po drogach (bagażniki, błotniki, światła). Obie kategorie rowerów mają węższe i mniej terenowe opony niż rowery górskie, a koła mają również większą średnicę, zwykle 28″. Rowery te mają zwykle wersję męską i damską. W wersji męskiej górna rura ramy jest poprowadzona w górę, w wersji damskiej jest obniżona – biegnie ukośnie w dół od główki kierownicy.

Rowery miejski

Rowery miejskie są przeznaczone głównie na drogi i to raczej drogi utwardzone. Używanie tego typu roweru w terenie jest mniej odpowiednie, ale jazda po nieutwardzonych drogach zwykle nie stanowi problemu. Rower miejski nadaje się jako przyjemny środek transportu ze względu na swoje wyposażenie (błotniki, światła, bagażnik itp.). Geometria ramy jest zwykle dostosowana do dłuższych podróży (wyprostowana pozycja siedząca), a wyposażenie roweru elektrycznego jest również dostosowane do jazdy po drogach (krótszy skok zawieszenia, wygodniejsze siodełko, kształt kierownicy itp.) Rowery te są wybierane głównie przez rowerzystów, którzy używają roweru do podróżowania po drogach i przygotowanych ścieżkach, w wygodnym stylu. Rowery w tej kategorii mają wersję męską i damską. W wersji męskiej górna rura ramy biegnie u góry, podczas gdy w wersji damskiej ponownie biegnie ukośnie w dół od kierownicy. Rowery miejskie i cruisery są przystosowane do warunków miejskich. Rama jest zwykle przystosowana do łatwego wsiadania, nawet w ubraniach miejskich. Oczekuje się, że będą one jeździć na krótszych dystansach w ruchu miejskim. Zwykle są one wyposażone w mniej biegów. Rama jest geometrycznie zaprojektowana do całkowicie wyprostowanej pozycji. W wersjach damskich możemy znaleźć pełne pokrycie łańcuchów, koszyków itp. Często spotykane są również warianty maksymalnie ułatwiające wsiadanie, odpowiednie dla osób starszych.

Jak dobrać wielkość ramy?

wysokość ciała w cmwysokość i oznaczenie ramy
do 165 cm15″, 16″, S, do 44 cm, do 500 mm
160 – 170 cm17″, 18″, M, do 48 cm, do 520 mm
170 – 185 cm18″, 19″ , L, do 52 cm, do 540 mm
185 – 200 cm19″, 21″, XL, do 55 cm, do 560 mm
nad 195 cm21″-24″, 58-60 cm, nad 580 mm

2) Następnie należy rozważyć indywidualne wymagania dotyczące wyposażenia elektrycznego roweru:

Jaki rodzaj sprzętu elektrycznego byłby najlepszy z punktu widzenia:

a) Warunki fizyczne i styl jazdy, tj. zakres, w jakim będziesz potrzebować pomocy roweru:

Czy jesteś bardziej skłonny polegać na stałym wspomaganiu silnika, czy też jesteś bardziej zainteresowany funkcjami zwykłego roweru, w którym będziesz używać tylko okazjonalnego wspomagania na wzniesieniach?

Jak daleko będziesz jeździć, jak często będziesz mieć możliwość i chęć doładowania roweru?

Jaki rodzaj sterowania silnikiem (funkcja sterowania) będzie potrzebny?

Wybierz odpowiednią pojemność akumulatora, liczbę biegów i metodę sterowania, aby spełnić swoje wymagania. Do jazdy na krótszych dystansach, np. dla seniorów na szosie, preferowana jest mniejsza liczba biegów i prostsza obsługa, np. panel sterowania LED. W przypadku dłuższych wycieczek w zróżnicowanym terenie i przy różnych stylach jazdy przydatna jest większa pojemność akumulatora, większa liczba biegów i ustawień wspomagania. Do jazdy sportowej, gdzie bateria jest raczej rezerwą, będzie to odpowiednik zwykłego roweru trekkingowego lub górskiego, z dużą liczbą biegów, odpowiednim wyposażeniem i korzystną wagą.

Należy pamiętać, że zasięg roweru elektrycznego znacznie spada w trudnym terenie, ale także przy częstym ruszaniu w mieście. Ważną rolę odgrywają również waga rowerzysty, wiatr czołowy i jakość podłoża, po którym jeździsz. Dlatego zaleca się wybór pojemności akumulatora z rezerwą, aby uniknąć dyskomfortu i ryzyka przedwczesnego rozładowania roweru elektrycznego. Jazda jest wtedy trudniejsza niż na zwykłym rowerze ze względu na większą wagę, a ponadto mocniejsza bateria wydłuża żywotność akumulatora dzięki rzadszemu ładowaniu.

b) Która koncepcja roweru elektrycznego będzie dla Ciebie najbardziej odpowiednia, biorąc pod uwagę Twój styl użytkowania?

Istnieją głównie 2 parametry – pozycja baterii i pozycja silnika. Niektórzy inni sprzedawcy mogą bezpodstawnie reklamować jeden typ układu, ale w rzeczywistości każdy typ ma swoje zalety i wady.

Położenie akumulatora roweru elektrycznego

Konwencjonalne akumulatory mają najczęściej kształt sześcianu i są zwykle umieszczane z tyłu wzdłuż rury podsiodłowej lub płasko na bagażniku roweru elektrycznego. Alternatywnie, bateria jest umieszczana na przedniej rurze ramy, a następnie ma bardziej zaokrąglony lub bezpośrednio cylindryczny kształt (jak butelka). W przypadku nowych typów rowerów elektrycznych coraz powszechniejsze jest łączenie akumulatora z ramą lub umieszczanie go w rurze ramy, aby zoptymalizować wygląd roweru.

Głównym kryterium wyboru baterii w tym przypadku są raczej preferencje estetyczne klienta, ponieważ każda z aranżacji ma swoje wady i zalety.

Położenie środka ciężkości koła ma szczególny wpływ na różne pozycje akumulatora.

  • Akumulator na bagażniku ma wyżej położony środek ciężkości, a zatem może nieco bardziej wpływać na prowadzenie roweru, ale ponownie może wtopić się w bagażnik w odpowiedni sposób i pozwolić, aby obszar ramy był wolny jak w normalnym rowerze (na butelkę, torebkę itp.).
  • Bateria umieszczona za rurą podsiodłową ma najniżej położony środek ciężkości, co jest korzystne, ale wymaga modyfikacji ramy i uniemożliwia użycie przedniej przerzutki (w konsekwencji rower ma mniej biegów).
  • Akumulator umieszczony na przedniej rurze ramy może nieznacznie kolidować z kolanami i uniemożliwiać umieszczenie butelki z napojem lub torebki. Ponadto ograniczona pojemność nie pozwoliła jeszcze na większą pojemność. Jednak dzięki silnikowi umieszczonemu na tylnym kole, akumulator w ramie korzystnie wpływa na rozkład masy przód-tył.

Pozycja silnika roweru elektrycznego

Silnik może być umieszczony w tylnym kole, centralnie (po ramą) lub w przednim kole.

  • Zdecydowanie najczęściej stosowane jest umiejscowienie tylnego koła, gdzie występuje optymalny docisk napędzanego koła, a siły bezwładności toczenia są dobrze pochłaniane (brak skręcania napędzanym kołem).
  • Napęd na przednie koło zapewnia nieco lepszy rozkład masy (jeśli akumulator znajduje się z tyłu). Podczas jazdy pod górę i „ciągnięcia” kierownicy, poruszania się po nieutwardzonych drogach lub śliskich nawierzchniach, napędzane koło może się ślizgać. Większa masa przedniego koła ma również nieco negatywny wpływ na prowadzenie. Ogólnie rzecz biorąc, koncepcja napędzanego przedniego koła lepiej nadaje się do spokojniejszej jazdy w dobrym terenie – miejskiej, głównie szosowej.
  • Napęd centralny jest mniej popularną koncepcją. Jego niewielką wadą jest zwiększone obciążenie łańcucha, kół zębatych i przerzutki (moc silnika jest przenoszona przez łańcuch i koła zębate). Ponadto liczba biegów jest ograniczona, a cena zakupu jest wyższa. Z drugiej strony, silnik pracuje w mniejszym (korzystniejszym) zakresie obrotów, a ciężar jest bardziej skoncentrowany na środku roweru. Silnik tego typu idealnie sprawdzi się w trudniejszym terenie i wrażenia z jazdy są przyjemniejsze.

c) Jaki powinien być poziom wyposażenia, waga i estetyka?

W odniesieniu do praktycznego zastosowania, zaleca się rozważenie, jaki rodzaj sterowania preferujesz – czy prostszą konfigurację – diodę lub panel LCD z 3-4 poziomami pomocy – czy bardziej wyrafinowany panel LCD z wieloma funkcjami i wieloma poziomami pomocy.

  •  Z praktycznego punktu widzenia ważne jest, aby rower pasował do rodzaju użytkowania, zwłaszcza rozmiaru, rodzaju i kształtu ramy – siedzenia rowerzysty.
  • Elementy mechaniczne obejmują liczbę i rodzaj biegów, zastosowane hamulce oraz, w przypadku roweru z zawieszeniem, rodzaj widelca. Do lekkiego użytku odpowiedni może być nawet najniższy poziom wyposażenia – np. Shimano SIS, hamulce Zoom itp., które mają krótszą żywotność. Do użytku rekreacyjnego i turystycznego powinien to być co najmniej sprzęt Shimano Altus lub Acera i hamulce wyższego poziomu (Shimano, Tektro…).
  • Wreszcie, dobrze jest wziąć pod uwagę wagę roweru elektrycznego nie tylko do jazdy, ale także do ewentualnej obsługi, przechowywania itp. Znaczący wpływ ma tutaj konstrukcja baterii, w której ogniwa litowe o niskiej wadze są już dziś stosowane w większości rowerów, a także konstrukcja ramy, która jest w przeważającej mierze wykonana ze stopów aluminium. Ogólnie rzecz biorąc, znajdujemy jednak różnice rzędu 2-5 kg między wagami różnych typów, co może odgrywać znaczącą rolę w prowadzeniu, a także w jeździe bez silnika lub obsłudze.

d) Wreszcie, ile jesteś skłonny zainwestować w rower?

Podaż rynkową można podzielić w następujący sposób:

  • Kategoria cenowa do 7000 zł reprezentuje dziś podstawowy poziom rowerów elektrycznych i ich wyposażenia.
  • Średni poziom cenowy wynosi zazwyczaj od 7000 zł do 10 000 zł. Nawet w tej kategorii występują jednak znaczne różnice w wyposażeniu i konstrukcji.
  • Rowery z dodatkowym wyposażeniem można znaleźć w kategorii od 10 000 zł do 15 000 zł. W tych cenach można słusznie oczekiwać pewnego rodzaju dodatkowych parametrów.
  • Powyżej 15 000 to rowery droższych europejskich marek lub droższe silniki (np. Bosch, BionX) lub nowe koncepcje rowerów elektrycznych.